Når den fossile æraen er over: hva skjer med all infrastuktur?

Hva er de praktiske og materielle realitetene ved å bevege seg bort fra fossile brensler? Denne workshopen utforsker en viktig, men ofte oversett side ved utfasing av fossil energi: nedstengning og avvikling av fossil infrastruktur. Underveis utfordrer vi forestillingen om at fossil infrastruktur har tydelige livsløp som starter med leting og slutter med nedstengning.
I olje- og gassproduserende regioner står myndigheter, regulerende organer, finansaktører, miljøorganisasjoner, kommuner og borgere overfor de langsiktige konsekvensene av fossil utvikling. Utover utslipp og plast er samfunn fortsatt tett knyttet til rigger, raffinerier, rørledninger, lagringsanlegg og millioner av brønner – både på land og til havs – som til slutt må plugges igjen, forlates, vedlikeholdes, overvåkes eller ombrukes.
Industrien og regulerende myndigheter framstiller ofte fossil infrastruktur som en lineær livssyklus: leting, produksjon, avslutning, plugging og avvikling. I praksis forsvinner imidlertid infrastrukturen sjelden på en ryddig måte. Forskning og historiske erfaringer peker i stedet på usikre og omstridte «etterliv», preget av konkurser, endrede ansvarsforhold, miljømessige risikoer, teknologisk forfall og politiske konflikter.
Med deltakere fra Norge, USA og Canada samler denne workshopen tverrfaglige forskere for å undersøke fossil infrastruktur etter bruk. Deltakerne vil belyse økonomiske, juridiske, miljømessige, politiske og sosio-materielle sider ved avvikling, og stille spørsmål om hvem som bærer ansvaret for fossil infrastruktur over tid – og hvilke konsekvenser dette har for energisikkerhet og overgangen til fornybare energikilder.
Workshopen er på engelsk. Se engelsk versjon.